onsdag 30 januari 2008

Undrar vart sverige är på väg?

Hej. Idag träffade jag en representant för Piratpartiet. Sveriges tredje största parti förutom de som är invalda i riksdagen. 3 frågor driver dem. Det mesta handlar om fri Copyright. Jag sa till han jag tycker det är fult att ni lurar unga människor att rösta på er när ni bara har tre frågor och det enda dom vill är att ladda ner.
Han tyckte självklart jag hade fel. Demokrati bygger ju på ett fungerande samhälle och kan ett parti ta sig in på tre frågor är det farligt. SD eller sverigedemokraterna har tyvärr insett att man kanske inte bara kan ha tre frågor utan har ett helt partiprogam nu för tiden. farligt farligt.
Gå in på piratpartiets hemsida och läs vilka intelligenta åsikter de har!!!!

Jag gör debut idag i Bokfemman. För er som inte vet vad det är så ska man lista 5 böcker i ett slags tema. Det är Blogg Malin som styr detta från sin blogg. Till denna vecka hade hon valt ett mycket intressant ämne. Nämligen böcker som har filmats. Här är min lista.

1. Mystic River: Boken är väldigt lång men den går väldigt snabbt att läsa. Mycket miljöer beskrivs i boken och den är spännande hela tiden. Filmen som belönades med några Oscar främst tack vare Sean Penns otroliga skådespelartalang. Clintan regisserar den. Filmen är nästan lika bra som boken för att filmen får med den viktiga miljöfaktorn och spänningen man känner i boken.
2. Raskens: En klassiks bok och en nästan lika klassiks tv-serie med Sven Wolter i huvudrollen. Svensk historia behövs egentligen inga mer kommentarer om denna.
3. Sagan om Ringen: Har man läst böckerna så kan man kanske bli besviken på filmerna. Böckerna är väldigt långa och detaljerade och filmerna är långa men de manusförfattarna har valt bort många moment och händelser. men ändå så är filmerna mycket bra och jag var absolut inte besviken när jag fick ansikten elle rbilder på karraktärerna och miljön från böckerna.
4.Den gröna milen: Författre Stephen King. Här är faktiskt filmen bättre än boken, men utan boken skulle inte denna fantastiska film gjorts.

Femte var väldigt svår, det finns så många böcker som blivit filmer man kan välja exempelvis Grabben I graven, Populär Musik från vittula men men
5. Harry potter: Böckerna är fantastiska. Filmerna börjar bli bättre. Dom har skiftat lite i kavlite. men filmerna har lyckats med att anama miljön, karraktärerna och historien på ett bra sätt.

Det var allt från mig. Fortvarande i ett rus efter att ha blivit medlem i 14 rätt klubben i söndags.

ha det bra

2 kommentarer:

*Malin* sa...

Du har gjort en hel del ändringar från originalet ser jag. Vad hände med High Fidelity? Är inte det din favvo alla kategorier? :-)

Hoppas ni har haft en bra dag idag på jobbet.

Peppe sa...

Faan den glömde jag ju. Fast filmen är ganska dålig boken är nog 100 gånger bättre