måndag 14 januari 2008

Moviestar

Hej. Idag har min hjärna vaknat. jag har funderat på vad jag kan bidra med för kunskap förutom mina topp 5 listor. Från och med idag så ska jag recensera eller berätta om filmer. Vi kan börja med temat 100 filmer du måste se utan inbördes ordning. det finns nån bok som heter så men det är väl nån gammal gubbe som har skrivit den. Jag lovar och svär att filmerna som tipsas om kommer att finnas i vidoeaffären. Så ni som laddar ner och håller på kan glömma att jag kommer med tips som gäller nya filmer.

Vi har haft heta diskutioner idag på rasten om laglighet kontra olaglighet när det gäller filmer. Jag känner att man skall följa lagen. det finns egentliga inga ursäkter för att bryta mot nedladningslagarna som råder i Sverige. det kanske är nåt vi alla måste tänka på när man ser sig själv i spegeln Vad är rätt och fel? Jag har dubbla åsikter det erkänner jag men innerst inne vet jag precis vad jag står. Nog om detta det kommer sökert återkomma under min blogg.



Dags för de två första filmerna

1. Nycklen till frihet: En av de bästa filmerna som gjorts enligt mitt tycke. den har allt smärta, kärlek, ondska, spänning, sorgsenhet mm. Skådespeleriet från Morgan Freeman och Tim Robbins är helt fantastiskt. Jag har nog sett denna minst 10 gånger och jag kommer se om den varje år så länge jag lever. Var nominerad till 8 Oscar och vann 4 stycken.
Länk: http://www.imdb.com/title/tt0111161/

2. Seven: En thriller som får en att rysa. Många efterföljare men ingen når den standard som Seven ger. Morgan Freeman och Brad Pitt även Gwyneth Paltrow spelar i filmen. Filmen bygger en massmördare som dödar folk efter de sju dödsynderna. Poliserna Freeman och Pitt är hela tiden ett steg efter. Såg den här när jag var 13 eller 14 år har sett den ett antal gånger till men första gången jag såg den så var den nog den rysligaste känslan jag någonsin haft när jag sett en film.
http://www.imdb.com/title/tt0114369/

Nästa gång kommer två nya filmer.

Ha en jättebra dag.

2 kommentarer:

*Malin* sa...

Kul att du har funderat vidare på vår heta diskussion. Och ÄNNU roligare att du nu väljer att göra en topp 100. Jag ska följa med spänning.

Än så länge är jag helt med! Dina två första val är superduper.

Du ser, vi har en del gemensamt. OM du skriver om filmer som vanliga hederliga människor också kan se, även om de är flera mååånader efter... :-) Jag kan liksom inte rå för att jag är lite efter. :-D

Peppe sa...

Tack Malin för din kommetar. Man får vara lite efter om man vill, på min blogg dömer vi inte laglydiga medborgare.