torsdag 20 mars 2008

Vad händer?

Undrar vad som håller på att hända egentligen. jag är grymt orolig för ekonomin. Inte min egen den är bättre än någonsin. Men världsekonomin. Dollar är under 6 kr nu, Ericsson sabbar hela pensionen, maten har blivit dyrare (om man nu köper svenskt), bensinen har blivit dyrare (fast det tycker jag är bra), snuset har blivit dyrare (fast det tycker jag är fel). Allt är amerikanarnas fel och borgarna i Sverige de har redan lånat ur statskassan innan det blev nedgång. Skandal! För er som inte har ett intresse i nationalekonomi så ska jag förklara det här med att låna i statskassan och USA.
1. krisen i USA som resten av världen är beroende av, beror på att de "fattiga" har fått låna för mycket pengar och köpt hus. Helt utan täckning, sen när det blir nedgång i ekonomin och folk inte kan betala tillbaks så går de företag och banker i konkurs, för de har lånat helt utan säkring. Det är helt ofantliga summor det handlar om. USA regering kan inte hjälpa dem heller för de lägger redan så mycket pengar till vapenindustrin som är den viktigaste i USA (därav alla krig). Nu när dollarn är så låg också vill inte internationella företag handla med USA för de går så mycket back.
2. krisen som är på gång i Sverige, i vanliga fall så kan staten låna av statskassan för att täcka upp. När det går bra sparar man och när det är dåliga tider så ger man stöd där det behövs. Våran nya regering använde sig av en helt annan taktik, när det gick bra tog de av de sparade pengarna för att lyckas med alla sina vallöften och detta innebär att de rika har blivit rikare och de fattiga har blivit fattigare och vi i medelklassen är på väg neråt. Nu när krisen snart kommer har vi inte så mycket kvar av sparandet i statskassan och regeringen kommer göra precis som de gjorde under den ekonomiska krisen under 90-talet. Nämligen lägga locket på och skylla på nån annan. inget eget ansvar, sen i nästa val så kommer sossarna vinna och skall försöka städa upp röran och så kommer det ta 5-10 år innan det är balans mellan skulder och inkomster. jag säger absolut inte att sossarna är bättre. men vilken människa som helst fattar väl att man inte tar av det som man sparar när det går bra? Skandal. Därav min oro jag har försökt förklara detta så enkelt som möjligt.

Ha en trevlig påsk och tänk på vad ni röstade i förra valet. jag har ingen skuld i det som sker.

MVH peppe

1 kommentar:

Anonym sa...

Men nu gör du en riktigt konstig analys av läget... exakt vad menar du med att borgarna lånar av statkassan? Det är ju budgetöverskott så att det dånar om det. Sossarna vill ju använda överskottet till att öka på diverse bidrag och det om något gör att det blir kris i kassan när vindarna vänder och skatteinflödet minskar.