fredag 5 oktober 2007

Vem försöker vi lura?

Läser i tidningar oftast varje dag, även om sporten är det mesta jag läser. Idag gjorde jag en notis om Burma. Det har stått något i tidningen om Burma i över en vecka. Min fråga är då varför står det så mycket om Burma?
Vilken intressen finns det egentligen i detta land? Jag vet inte, jag fick slå upp på internet vad konflikten egentligen handlade om. Det som är intressant och gör mig upprörd är varför står det inget om andra små länder eller provinser som blir drabbade på liknande sätt? Varför står det inget om att människor dör i svält varje dag i världen? Varför står det inget om att det ligger hemlösa och sover vid Juneporten när man ska ta bussen? Varför står det inget om att de vapen militären i Burma andvänder förmodligen är producerade av Sverige eller Europa? Varför står det inget om förföljelsen av palestiner eller Kurder eller andra minoriteter?
Jag har inte svaret, men jag tycker det är rent ut sagt för jäv.... att tidningarna eller tvn har sån makt i i Sverige och i världen att de blundar för orättvisor. Vem är det egentligen som bestämmer vad som är viktigt? Är Burma viktigare än att det finns hemlösa i Sverige som ingen bryr sig om? Svaret för mig är att min närhet i den frågan är viktigare. Men som ni kanske redan har förstått så är jag väldigt mån om människan. Den lilla människan är viktig för mig. Hoppas ni fått er en tankeställare.

Vi hörs senare idag (kanske hittar nåt nytt jag blir upprörd över)

Inga kommentarer: