lördag 13 oktober 2007

Fiasko

Hay hay
Det här med svensk metalitet funkade inte alls. Eller så funkade det visst. Varje dag den här veckan satte jag mig bland de främre säterna i bussen, hade inga saker vid platsen jämte mig. Noll personer satte sig jämte mig. Noll personer kollade ens åt min plats.
På citybussen till stationen för Vaggeryds bussen satte jag mig jämte folk varje dag. Två utav dagarna så sa personen jag satte mig jämte direkt jag ska av nästa så du kan få sitta ytterst. De två andra personerna som blev drabbade kröp ihop vid sin plats direkt.
Jag vet inte experimentet blev varken lyckat eller något som man kan dra några slutsatser av. Mer än att folk verkar vara rädda för varandra. Ska komma på nåt annat experiment till nästa vecka.


Jag har nu även sett "Sicko". Herregud säger jag bara. jag är oerhört tacksam att staten sköter sjukvården i vårt land. Jag ska aldrig mer gnälla på vårdcentralen. Vi ska vara väldigt tacksamma för att vi får gå i stort sett grattis till doktorn. Jag skriver inte mer om denna film. Se den så kan vi diskutera genom forumet. Men tänkt på att den är amerikansk och glöm inte bort källkritik.
Nu måste jag gå är hembjuden till min polare dave på mat och öl.

Ha det bra

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller fullständigt med dig peppe. Sicko är en dokumentär som inte ger utrymme för några som helst tvivel. Filmen gav mig (& säkert många med mig) tvärtom mer vatten på min kvarn gällande min inställning gentemot USA där den statliga parollen verkar vara "se om ditt eget hus". Frågan är väl bara hur långt man kan gå i jakten på profit innan den lilla människan slår tillbaka. Moore som kanske inte alltid använder sig av en helt objektiv vinkel i sina filmer träffar mitt i prick med Sicko. Extremjämförelsen med Frankrike kunde dock lämnats utanför då helt andra förutsättningar råder där. T ex de individer som sysselsätts i den gigantiska välfärdsprocessen(deltidsjobben)samt faktumet att Frankrikes ekonomi nog har sett bättre dagar. Nyckelord som välfärd och solidaritet måste dock alltid finnas med i strävan efter ett bättre samhälle med plats för alla. /Gary K