torsdag 4 oktober 2007

Första Dagen med nåt nytt

Jag har funderat ganska länge på att börja skriva blogg. Töntigt att lämna ut sitt liv och så vidare. men nej nu är det dags att lämna ut sig själv. skämt osidå vi testar det här förhoppningsvis kommer resultatet av bloggandet bli att jag mår bättre. Med må bättre menar jag få ut allt som jag har inne i huvudet så att det blir som en sorts rensning. Till en början blir det väl inte så många som kommer läsa bara sambon och andra bloggande kollegor.



Nånstans måste man börja. Idag tänkte jag faktiskt diskutera två saker. inte speciellt djupa men ack så viktiga.

1. Jan Guillou

2. Bruce Springsteen

När det gäller Janne G som jag var väldigt nära att få en autograf från så tänker jag diskutera lite om hans nya bok "Fienden inom oss". Han tar upp ett väldigt intressant ämne som många skäms att prata om. Främlingsfientlighet. Jag är trött på att människor är rädda för varandra, speciellt människor från andra länder. Vad är det som är så farligt? Alla människor är lika oavsett ursprung står det i nåt viktigt dokument. När jag är med kompisar från andra länder så tänker jag aldrig på att det kommer från andra länder. Jag fattar inte denna rädsla! Jag tycker det är dags för alla rädda människor att ta tag i sina demoner och möt sina rädslor. Det skulle vara en bra början för ett bättre samhälle. Idag så är känslan att det är vi och dom. Så ska det inte vara alla människor är lika. Förstå detta. Om alla skulle förstå detta skulle vi slippa fördomar för andra kulturer, större förståelse för andra religioner, förståelse för andra traditioner. listan kan göras hur lång som helst. Nog om detta. Läs eller lyssna på boken.



När det gäller Bruce Springsteen som är min stora idol vill jag bara säga lyssna på hans nya album "Magic" det bästa han har gjort sen "The River". För övrigt har jag en liten rolig anekdot när det gäller Brucan. Jag o Sambon var på en inflyttningsfest för några år sen. Killen vi var oss hade en massa Brucan grejer. jag berättade för honom att jag var ett stort fans också. Då sa han firade du förra tisdagen? jag bara va! Ja det var ju 30 år sedan albumet "Born to run" kom. Även en inbiten Bruce fans fick lära sig nåt den kvällen. Annars är det väldigt svårt att lära Peppe nåt, jag brukar vara den som vet bäst och mest. Jag försöker öva på min ödmjuka sida. Den kommer bli bättre.

Dagen i övrigt har varit lugn på kneget- varit ute på friluftsdag. Som tur var har jag haft dubbla kläder, för kallt har det varit. Ska dock jobba länge ikväll.

Vill bara tilläga att jag är ju Rookie när det gäller bloggandet så innehållet och kvalitén kommer variera till en början tills jag hittar min nisch. Jag är ordblind också tänk på det när ni läser.

Tack o hej

3 kommentarer:

Fröken Nina sa...

Välkommen in i bloggvärlden! =)

Håller helt med dig om rädslan för främmande kulturer. Hörde en skrämmande historia om det senast igår, hur inskränkta människor kan vara!

En av mina kompisar är det mest inbitne Bruce-fanset jag vet, han har flängt runt i Europa för konserter. Han i sin tur har en kompis som tydligen ska vara ännu värre. Minns inte namnet, men kanske kan vara han som du träffade på festen? =)

*Malin* sa...

Väl talat Peter! Tyvärr sitter fördomarna djupt rotade inom många människor. Det handlar nog mkt om rädsla också.

Bruce har jag ingen åsikt om. Tacka vet jag Justin... :-)

Anonym sa...

Hej Peter!
Varför blev Tsunamin så "uppförstorad" när likvärdiga naturkatastrofer inträffar hela tiden och oftast får följden. -Å va hemskt, följt av en axelryckning. Svaret kan kanske vara att närheten i det faktum att ett betydande antal av de drabbade var svenskar!? Så jag är inte riktigt beredd att hålla med dig i ditt ställningstagande. Dock anser jag liksom du att den lilla människan är ack så viktig. Emellertid får detta aldrig resultera i utebliven mediabevakning från Burma, där ett stort antal burmeser ännu en gång tvingats stå tillbaka för en skoningslös regim.