fredag 27 juni 2008

Böcker A-Ö

Hej hej tillbaks. nej jag har inte varit på semester. Jag har varit otroligt trött och nu har jag ont i magen. Jag skulle gått ut idag med grabbarna istället har jag en smärta i magen. Får la hoppas det släpper snart annars får jag väl gå till vårdcentralen på måndag.

Malin har startat en bokutmaning A-Ö och hon har valt bokstaven W som första bokstav. En författare och en bok på W. mm
Vi kan väl börja med författaren då. James Webb har inte läst så mycket av honom men det jag har läst gillar jag skarpt. Han skriver främst om Vietnam kriget och tiden efter. Han har arbetat och rest mycket i Vietnam och har även varit soldat under kriget Saknad i strid tycker jag man ska läsa om man blir nyfiken på James Webb. Handlar om en gammal soldat som, får i uppdrag att spåra en gammal vietnamsoldat som deserterat och gått över till fienden. Boken utspelar sig på en rad olika platser som Moskva, Bangkok och Australien
Boken på W får bli Willy Wonka och Chokladfabriken boken heter nog egentligen Kalle först men vi fuskar lite. Fantastisk sagoberättelse som även tar upp orättvisor och rättvisor i ett samhälle. Läs den, se den på film.

Svårt var det på W får se vad nästa bokstav kommer att bli.
Malin lyckades inte hitta nån film på Ö, så hon lämnade över till mig för att avsluta hela filmresan och valet var ju hur lätt som helst. Örnen har landat från 1968 med Clint Eastwood i en av huvudrollerna. Filmen utspelas under andra världskriget och är mycket sevärd, den kommer finna smed över min topp 100.
http://www.youtube.com/watch?v=efTczKeS8dk&feature=related, se den. Det gjordes faktiskt många bra filmer under 50-80 talet som man kanske har missat. Då var filmresan slut tack så mycket Malin för ett gott samarbete. Många bra filmtips.
Jag tänkte själv dra igång en ny utmaning, men den är så svår så jag måste vänta lite innan jag lanserar den.

Nu kommer Don Alfredo, han och skuggan ställer upp på en vän med magont. Nu blir det Nintendo och ÖL.
Hay

Inga kommentarer: