onsdag 3 juni 2009

Typiskt svensk

Hej hej igår gick jag och tänkte på en sak. Kom på ett test nu ska vi se.

1. Du ser en eller flera personer stå och röka i en busskur. Vad gör du då?
a. Jag säger ni får inte röka här ser ni inte klistermärket som säger att man inte ska röka här
b Står och svär för dig själv och flyttar några meter bort

2. Du går på bussen och det sitter massor med ungdomar på de platser som är avsedda för äldre, handikappade osv. Två av dem tar upp 4 platser för de har fötterna på säterna också. Vad gör du?
a. Jag går fram och sätter mig demonstrativt där den ene har sina fötter
b jag går fram och säger till att de här platserna är för de lite äldre
c jag svär för mig själv och går längre bak i bussen

3. Du är på ICA och handlar och nån går före dig i kön. Vad gör du då
a. Jag säger till personen att sluta tränga sig och be han gå och ställa sig sist
b jag svär inombords och blir irriterad men jag säger inget

4. Du går längs vätterstranden och två ungdomar går förbi dig, samtidigt slänger de sina glasspapper eller cola burkar på marken. Vad gör du då?
a. Jag stannar upp och säger till dem att det finns en papperskorg 5 meter längre fram så de gärna kan andvända
b. Du går förbi men du blir irriterad och funderar på var samhället är på väg

5. Du sitter på en restaurang och äter med din sambo, men du bli hela tiden störd för ett par vid bordet brevid sitter och smsar och det ringer hela tiden i deras mobiler. Vad gör du då?
a. Jag säger till dem att det är bättre de går ut om de ska prata i telefon och att de är här för att äta.
b. Jag genomlider middagen och sen säger jag till min sambo och vad jobbigt det är med mobiler. Tänkt vad skönt de var innan de kom.


Här var 5 ganska vardagliga exempel har du valt alternativ B på majoriteten tillhör du den vanliga svensken. Så funkar det i Sverige man har inga regler som kan följas i samhället utan att farbror polis skall tillkallas. Folk kan bete sig hur som helst för det är ingen som vågar konfrontera personer som bryter mot oskrivna regler eller bara helt enkelt rent hyfs. Jag tycker det är skamligt och skulle själv vilja göra allt rätt, så som det är i alternativ A, men det gör jag absolut inte till fullo. I skolan gör jag det för jag anser att det är mitt jobb, men vad hjälper det när ungdomarna är fria att göra vad de vill utanför skolan och framförallt när vuxna människor beter sig likadant.

TÄNK PÅ DET!!!

Hay

Inga kommentarer: