lördag 13 juni 2009

Snart sommarlov

Hej hej efter en stressig vecka är jag här igen. Har varit mycket avslutningsgrejer med eleverna den här veckan. Där jag jobbar slutade eleverna i torsdags. Själv går jag på semester på tisdag. Ska bli lite skönt med ledighet man blir ganska uppstressad de sista månaderna på jobbet. I år har vi ingen långresa inplanerad. Kommer bli en del småutflykter i småland och ett besök i Ullared. men känns ganska skönt att ha en sommar som inte är så planerad
Eu valet var i Söndags det som blir mest spännande efter det resultatet är väl hur gamle Alf Svensson skall göra han är ju ändå 70 bast och jag tror inte han hade tänkt tillbringa 5 år nere i Bryssel Han skulle bara stå på KDs lista för att locka röster. Men där ser man hur folk tänker när de röstar. Om Sverige ska bli mer delaktiga i EU vilket jag varken säger är rätt eller fel så måste ju det svenska folket förstå vad de röstar om och hur de ska rösta. 22000 människor kanske inte ska rösta på en gammal gubbe som har lämnat politiken för länge sen. Utan kanske på nya hungriga människor som blir tillbaka hållna av partierna här i Sverige men som i EU får chansen att sprida sina budskap. Mitt parti gick fram ialle fall det tycker jag var viktigt.

Nu till dagens viktigaste! Filmtips.

Pride and Glory: Med Edward Norton och Colin Farrel bland annat. Polisthriller, väldigt välgjord och den behåller spänningen genom hela filmen. Handlar om dirty cops och valet att välja rätt eller fel. 2 timmar. Klart godkänd film.
Se trailer: http://www.youtube.com/watch?v=A2Qu80hRoh4

More than just a game: En film från Sydafrika som handlar om hur en hel generation svarta som satt fängslade under Apartheid tiden på en ö som började spela fotboll och det blev deras räddning. Lite svårt att förklara men jag tror man måste se den för att bilda sig en egen uppfattning. Väldigt bra att man får höra och se de överlevande idag lite då och då i filmen.
Se trailer: http://www.youtube.com/watch?v=2CrieyeMffo

Valkyria: handlar om attentatet mot Hitler. Tom Cruise spelar huvudrollen och han gör det väldigt bra. Nåt man måste tänka på när man er filmen är dock att olika människor tolkar historien olika så man måste se den med lite källkritiska ögon. Men mycket sevärd och spännande.
Se trailer: http://www.youtube.com/watch?v=Zg9GpRyVhTA

Benjamin Buttoms otroliga liv: Bra Pitt föds gammal men har ett sinne som ett nyfött barn. Denna drama komedi är väldigt bra och har ett budskap som är väldigt fint. Regissören är han som gjort Forrest Gump så man kan se vissa likheter. Enda minus är att den är cirka 20 minuter för lång. 2 timmar och 40 minuter är den. men jag tycker man ska se den.
Se trailer: http://www.youtube.com/watch?v=tFk0T0eQonw

Det var några filmtips inför sommaren om det skulle regna. men vi får hoppas att det blir sol.

Hay

Inga kommentarer: