onsdag 22 juli 2009

Ferietjänst kontra 40 timmars vecka

Har varit lite diskussioner i veckan angående lärarens arbetstid i Jönköping. Många lärare har en ferietjänst som är på 45 timmar. Man gör typ 37,5 på skolan, sen förfogar man över de andra timmarna hemma eller på jobbet. Av de 37,5 så har man lektioner med elever cirka 14-20 timmar det är lite olika från kommun till kommun och till skola för skola. På gymnasiet här i Jönköping gör lärarna visst bara cirka 14,5 timmar med sina elever. Jag själv har en speciell tjänst med inte så mycket planering eller rättning så jag gör cirka 25-30 timmar med mina elever. Finns egentligen inte så mycket rätt eller fel i frågan, Jönköpings Posten har vinklat det (eller politikerna) till att på friskolorna har ett bättre system och att lärarna är mer med sina elever. Vilket de bevisligen är. Jag tycker det är bra att lärarna är med sina elever så mycket som möjligt och tycker det är bra att man har mycket tid med sina elever. Men jag ser många lärare som har så mycket att göra med att planera och förbereda sina lektioner så jag förstår inte riktigt att det skall gå. ta som exempel en biologi lektion man ska skära i ko hjärta först måste läraren ringa runt till matbutiker och fixa hjärtan, sen i vissa fall måste man hämta dem, sen måste man förbereda i lektionssalen. sen har man lektionen, sen måste man städa överallt ordentligt så inga smittor sprids eller blod ligger gömt. Tänk du
dig att du har tre klasser som skall göra samma sak samma vecka. Det tar tid.

Jag tror att de skulle gå att vara mer med elever om en lärare får vara lärare men idagens samhälle har lärarna knappt tid att vara det man ska vara polis, socialarbetare, och allt möjligt samtidigt som man skall vara lärare. Ett nytt stort avtal är på gång vi får se vad det kommer innebära för lärarkåren. Jag hoppas själv på 40 timmars vecka och vanlig semester tjänst för då kommer det bli tydligt att en lärare i 99% av fallet inte jobbar för lite utan att det är samhället som har utformat en lärare till allt möjligt.
Frågan är i egentligen vilka krav skall man kunna ställa på en pedagogisk utbildad människa? En lärares proffesion är helt enkelt att han eller hon skall lära ut saker till elever och bedöma det är det läraren har utbildning för inget annat. Tyvärr idag få man som lärare många uppgifter utöver sin proffesion och det är såna som tar tid. Så är det för alla människor att det tar längre tid när du gör nåt som du inte känner dig hemma med.
Ändra arbetstiden, gör den effektivare men gör samtidigt om synen på vad en lärare skall ha i sin tjänst så kommer allt bli bra, för jag tror att de flesta som jobbar som lärare har samma mål: att vara med sina elever så mycket som möjligt och att lära dem kunskap.

Tack och hej

2 kommentarer:

Lasse sa...

Intressant vinkling. Bra.

Anonym sa...

jag läste din inlägg och tycker det samma. Har jobbat på några friskolor som har semestertjänst med det innebär inte att lärarna är mer med sina elever utan de är mer i skolan och gör andra saker t.ex. städa personal rummet, fylla i diskmaskinen och dylikt annars är de i sina rum. Själv kan inte jobba och koncentrera där folk kommer in och går ut konstant för det är deras arbets rum med, eller knackas på dörren hela tiden. Vad gör jag då? Jo, fördriver tiden som verkar oändlig tills jag får gå hem och då börjar jag jobba ifred istället att liva och vara med min familj. Vad gör det för skilnad för arbetsgivaren, var jag planerar osv? Någon som kan svara mig?