lördag 8 augusti 2009

Böcke ro filmer som vanligt

Nu i väntans tider. Så blir det en del filmer och böcker för familjen är inte så rörliga. Jag brukar ju alltid läsa spännande böcker så jag bestämde mig för att göra motsatsen för några veckor sen nu kommer resultatet.
Per Anders Fogelström: Stockholms serien. Är en serie på 5 delar som handlar om hur Stockholm förändras. Från 1860-1960. Mycket realistisk av hur det var att leva. Mycket fattigdom och död och elände. Från början får man följa 16 årige Henning som kommer till ett Stockholm som ha börjat växa, sen träffar han Lotten och från det får man följa barn, barnbarn och barnbarnsbarn på deras resa i Stockholm i förändring. Serien kallas mina drömmars stad och den finns på världsbiblotekets lista. Där finns det bara 100 böcker som har röstats fram av experter i Sverige. Jag råder er att läsa dessa, de ger en tankar och nya bilder av det svenska samhället och framförallt välfärdsamhället.

Filmer blir det ju en del också.
The Code: Morgan Freeman och Antonio banderas båda börjar bli ganska gamla nu förtiden. Filmen handlar om en kupp sm skall utföras, ganska spännande faktiskt men lite trist manus. Slutet är bra. En lagom action/thriller att se. 3 av 5.
http://www.youtube.com/watch?v=bOL1R_W50bo
Fifty Dead man waking: Den här månadens bästa film. Verklighetsbaserad som bygger på den unge Martin väg in i IRA och att han var polisens hemliga källa och räddade massor med liv. Väldigt bra kan inte skriva mer för då avslöjar jag för mycket.
http://www.youtube.com/watch?v=CR7OTxMgCMg

Imorn om inget har hänt ska jag spela bilbingo för första gången i mitt liv, det verkar vara spännande men lite stressigt. Jag återkommer om detta.

Hay

Inga kommentarer: